Blog Online Fitness

Velký přehled fitness stravovacích životních stylů
Životní styl

Velký přehled fitness stravovacích životních stylů

19.07.2018
Každý člověk je svým způsobem jiný a každému vyhovuje jiný druh stravování. Z tohoto důvodu se neustále vyvíjejí různé druhy stravovacích životních stylů, které vždy slibují nějaká pozitiva. Každý z nás si musí najít tu svou vlastní cestu, a proto přinášíme velký přehled fitness stravovacích životních stylů.

Pozor na rozdíly

V tomto článku si uvedeme druhy stravování, které se stávají životním stylem, nikoliv dietou na krátký čas. Samozřejmě každé z těchto stravování může být použito pro krátkodobou dietu, ale z tohoto hlediska pravděpodobně nedosáhneme všech přínosů, které stravování slibuje a po čase může také dojít k opětovnému nárůstu váhy nebo k jojo efektu.

 

Stravovací styly by se měly nejlépe dodržovat po celý náš život. Je samozřejmostí, že pokud sem tam ujedeme mimo pravidla, tak se vůbec nic neděje, jelikož naše tělo je zvyklé na určité stravování a dokáže se vyrovnat s krátkodobým výpadkem, aniž by došlo k závažnějším následkům.

 

Jak si vybrat stravovací režim?

Výběr stravovacího stylu je celkem oříšek, jelikož dokud daný styl nevyzkoušíme, tak jednoduše nevíme, zda nám bude sedět. Při výběru bychom měli zohlednit naše dosavadní stravovací návyky a vybrat takové stravování, které jim je blízké. Pokud jsme zvyklí jíst dennodenně smažená jídla, hromady bílého pečiva a zapíjet jej sladkými nápoji, tak pro nás bude velmi obtížné přejít například na nízkosacharidovou stravu, ve které se tyto potraviny vůbec nevyskytují. Není to nemožné, ale natrápíme se. Avšak pokud chceme radikálně změnit své stravování, tak bychom si měli stanovit postupný plán, ve kterém na dané stravování pozvolna přejdeme. Postupně budeme ubírat takové potraviny, které dané stravování zakazuje, až se jich zbavíme úplně.

 

Smíšená strava

Začneme základy a to nejrozšířenější, smíšenou stravou, která povoluje všechno jídlo. Jedná se o stravování, které je nejběžnější, a které nemá žádná pravidla. Smíšené stravování můžeme pojmout buď zdravě, kdy veškerá jídla přijímáme s mírou, ale zaměřujeme se hlavně na zdravé potraviny a občasně si dopřejeme něco nezdravějšího. Nebo lze toto stravování pojmout také nezdravě, kdy sníme, co najdeme a nakonec si způsobíme obezitu a zdravotní potíže.

 

Druhy vegetariánského stravování

Vegetariánské stravování je druhým nejběžnějším stravováním. Obecně lze říci, že se jedná o režim, ve kterém se nekonzumuje maso, avšak samotné vegetariánství se stále vyvíjí a vzniká mnoho dalších odvětví, ve kterém jsou omezovány i jiné potraviny.

 

K vegetariánství se lidé rozhodnou z mnoha různých důvodů, jako je například etické hledisko, náboženství, nechuť k masu nebo například alergie. Vegetariáni se často vyhýbají také produktům, u kterých se používají různá živočišná ochucovadla nebo barviva.

 

Lakto-ovo vegetariánství

Tento druh spadá do vegetariánského odvětví, a tedy nekonzumujeme žádné maso, ale konzumujeme vejce a mléčné výrobky. Jedná se o nejrozšířenější druh vegetariánství, a ve většině případů, pokud se řekne, že je někdo vegetarián, tak je tím myšlen právě tento druh stravování.

 

Pescetariánství

Tento druh stravování vylučuje maso, ale povoluje mléko, vejce, ryby a plody moře. Pescetariánství je velmi oblíbené převážně v Japonsku.

 

Veganství

Veganské stravování vylučuje konzumaci všech živočišných produktů (masa, mléka, sýrů, vejcí, medu, atd.). Tento druh je zaměřen na konzumaci rostlinné stravy.

 

Vitariánství

Vitariánství je druh stravování, který povoluje konzumaci pouze syrové stravy, která neprošla tepelným zpracováním nebo jiným průmyslovým zpracováním.

 

Semivegetariánství

Jedná se o poloviční formu vegetariánství, která zakazuje konzumaci červeného masa, ale povoluje konzumaci ryb a drůbeže, dále je povolena konzumace mléčných výrobků a vejcí.

 

Frutariánství

Tento druh stravování je přísnější formou veganství, jelikož je zakázaná konzumace zeleniny, masa a jiných živočišných produktů, a je povolena pouze konzumace rostlinných plodů, u kterých nedochází při sběru k poškození rostlin. Jídelníček frutariánů se skládá z ovoce, ořechů a semen.

 

Paleo stravování

Tento druh stravování je inspirován obdobím paleolitu, kdy ještě neexistovalo zemědělství a lidé se živili převážně sběrem a lovem. Paleo stravování vzniklo tím, že jeho zastánci jsou přesvědčeni, že lidské trávení se ještě nevyvinulo natolik, aby zvládlo trávit produkty získané ze zemědělské činnosti a domestikace zvířat.

 

Při paleo stravování se z jídelníčku vyřazují zemědělské produkty, jako jsou obiloviny, luštěniny a výrobky z nich, dále také mléčné výrobky. Jídelníček je složen převážně z masa, ryb, zeleniny, ovoce, hub a vajec.

 

Ketogenní stravování

Ketogenní stravování je založeno na příjmu nízko-sacharidové stravy, kdy jsou sacharidy nahrazeny z velké části tuky. Základním principem tohoto stravování je úplné snížení sacharidů, čímž se podpoří vznik ketolátek (tělo získává energii jinak, než ze sacharidů, zpracovává tuky). Tělo si takto navykne zpracovávat hlavně tuky, a při kalorickém deficitu dochází ke zpracovávání tuků z našich vlastních zásob. Dále dochází k výraznému poklesu hladiny krevního cukru a dochází ke snižování produkce inzulínu ve slinivce břišní.

 

U tohoto stravování konzumujeme zhruba 5% sacharidů z celkového denního příjmu, což je pokryto minimem sacharidů, které se nacházejí v převážně bílkovinových potravinách. Dále konzumujeme zhruba 20% bílkovin z celkového denního příjmu kalorií a 75% tuku.

 

Nízkosacharidové stravování

Nízkosacharidové stravování je založeno na co nejnižším příjmu sacharidů. Z jídelníčku jsou vyloučena všechna převážně sacharidová jídla, jako je například pečivo, rýže, brambory a jiné přílohy, dále je omezeno také ovoce.

 

Stravovací životní styly mají vždy své výhody a nevýhody. U stravování, která mají snížené sacharidy, dochází hlavně k většímu nárůstu energie, dále k efektivnějšímu spalování, lepší soustředěnosti, ale také jsou omezeny chutě na nezdravé potraviny a dochází k výraznému budování svalové hmoty. Nevýhodou těchto stravování je počáteční šok. Pokud přecházíme ze smíšené stravy, tak nám budou zakázané potraviny jednoduše chybět, a než si tělo odvykne, tak pocítíme mnoho symptomů, kterým se řadí únava, podráždění, nervozita, pocit hladu a podobně. Avšak pokud tyto počáteční stavy překonáme, tak se dostaví již zmíněné benefity.

 

 

Ing. Kateřina Škrlová 

Redaktorka OnlineFitness.cz
online fitness

 

Online Fitness

 

 

 

 

 

 

Další články

Životní styl
ONFIT Start: 5-týdenní program pro začátečníky
ONFIT Start: 5-týdenní program pro začátečníky
Nevíš jak začít s pravidelným cvičením? Nemáš jasno v tom, jak by měl vypadat tvůj jídelníček? Nevíš jak si udržet motivaci a odhodlání k dodržení zdravějšího životního stylu? Přidej se k programu ONFIT START, který tě provede úplnými začátky!
Čtěte více
Životní styl
ONFIT30: Intenzivní měsíční program do plavek startuje už 25. května
ONFIT30: Intenzivní měsíční program do plavek startuje už 25. května
Myslíte si, že do plavkové sezóny už zbývá málo času na zásadnější změnu postavy? V ONFIT30: Intenzivním měsíčním programu do plavek si opravdu máknete a vytvarujete postavu do plavek!
Čtěte více
Nahoru