Blog Online Fitness

Opravdu se z ovoce tloustne?
Zdravě v kuchyni

Opravdu se z ovoce tloustne?

05.05.2016
Může ovoce za to, že přibíráme na váze? Pojďme se na to podívat. Jahody, banány, pomeranče, kiwi, seznam by mohl pokračovat dál. Ovoce se považuje za super zdravou formu občerstvení, ale zatímco vláknina a další živiny v ovoci jsou skvělou součástí každé diety, mnoho druhů může mít také vysoké množství cukrů. Bez ohledu na to odkud cukr pochází, může mít negativní dopady, a to i v případě, že je z ovoce.

Online Fitness

 

Znamená to ale, že bychom se měli ovoci vyhýbat obloukem? Určitě ne, ale bylo by chytré dávat si pozor na množství spotřeby ovocného cukru.

 

Kolik ovoce denně?

Mohli bychom sníst dva šálky ovoce denně, ale závisí na tom, jaké ovoce vybíráme. Může to být špatná zpráva pro milovníky ovoce, že jen dva šálky nakrájených banánů dosahuje maximální doporučené množství.

Můžeme z ovoce ztloustnout?

Co jiného, kromě kalorií, znamená příliš mnoho cukru? Nadměrné množství vede k přibývání na váze, ke zvýšení hladiny triglyceridů v krvi, které mohou přispívat ke vzniku srdečních onemocnění a k vysoké hladině LDL-špatného cholesterolu. Některé studie naznačují, že fruktóza, hlavní druh cukru obsažený v ovoci, může být ještě škodlivější, než jiné cukry (konkrétně glukóza). Fruktóza byla dokonce spojena se zvýšením břišního tuku, se zpomalením metabolismu, a celkovým přibíráním na váze. 

Je tradičně považováno, že strava s vysokým obsahem ovoce a zeleniny, pomáhá zabránit zvyšování hmotnosti, ve srovnání se stravou s vysokým obsahem vlákniny z jiných potravin. Přestože ovoce může pojmout až třikrát více kalorií na porci ve srovnání se zeleninou, jsou stále poměrně nízkokalorickou volbou, zvláště když zvážíme, jak vysoké množství vody a vlákniny obsahuje, a tím navodí pocit sytosti.

 

Z toho vyplývá, klidně si ovoce dopřejme, ale pamatujeme, že i ono obsahuje cukr a tak to s jeho množství za den nepřehanějme nebo vybírejme ty, které obsahují méně cukru.

 

Pro představu

Nejvíce cukru obsahuje hroznové víno a banán. Střední cesta je jablko, grep či ananas. Nejlépe je na tom lesní ovoce.

 

1. šálek hroznového vína  =  cca 23g cukru

1. šálek banánu  =  cca 18g cukru

1. šálek pomeranče  =  cca 17g cukru

1. šálek ananasu  =  cca16g cukru

1. šálek jablek  =  cca 13g cukru

1. šálek jahod = cca 7g cukru

1. šálek ostružin = cca 7g cukru

 

Silvie Sher
https://www.instagram.com/silvie.sh.me/

Trenérka OnlineFitness.cz

online fitness

 

 Online Fitness

Další články

Zdravě v kuchyni
Cukroví trochu jinak aneb zkus si něco upéct s naši trenérkou Mončou
Cukroví trochu jinak aneb zkus si něco upéct s naši trenérkou Mončou
Období vánočních svátků nejvíce z celého roku svádí k mlsání. Aby taky ne, všude na nás koukají dobroty v podobě voňavých trdelníků, perníčků, nejrůznějšího cukroví… Zkuste cukroví trochu jinak - ve zdravějších variantách, které si pro vás připravila naše trenérka Monča.
Čtěte více
Zdravě v kuchyni
5 zajímavých receptů s ořechovým máslem Trinutka
5 zajímavých receptů s ořechovým máslem Trinutka
Ořechové máslo, dobrota, kterou na lžičce milujeme snad všichni. Ale věděli jste, že ořechové máslo může fungovat taky jako skvělé ochucovadlo? A že se vyrábějí také slaná másla?
Čtěte více
Nahoru